top of page
leerstoornissen_edited.jpg

Duchenne en leerstoornissen

Het tekort aan dystrofine blijkt een verhoogde kans te geven op leerstoornissen. Men spreekt van een leerstoornis wanneer iemand met een normaal IQ, bij voldoende instructie toch problemen blijft hebben met lezen (dyslexie), rekenen (dyscalculie), spellen of schrijven (dysgrafie). Dit heeft te maken met het niet of moeilijk kunnen automatiseren, wellicht gekoppeld aan het tekort aan dystrofine in het cerebellum (de kleine hersenen). Kinderen met DMD kunnen ook last hebben van een slechte coördinatie die losstaat van hun spierzwakte. Een leerstoornis is een blijvend probleem waar men niet uitgroeit, maar waar men wel kan leren mee omgaan om zo het probleem te compenseren.

​

Oefenen helpt! Bij automatisering geldt: beter elke dag 10 minuten (7 keer per week) dan 2 keer per week 35 minuten. Het schoolteam (CLB, zorgleerkracht en GON-leerkracht ) spelen een belangrijke rol in het herkennen van de leernoden en het sturen van de begeleiding.

​Dyslexie en Duchenne

​

In de totale populatie komt dyslexie voor ongeveer 3% bij basisschoolleerlingen voor. Bij kinderen met Duchenne loopt dat percentage op tot 40%. Hiervan heeft ongeveer 20% een matig en 20% een ernstiger leesprobleem.

​

Het probleem bij dyslexie is het automatiseren van de klank en het letterteken. Het klankbewustzijn is de belangrijkste bouwsteen tot leren lezen en kan al vroeg getraind worden. Dat kan vanaf de kleutertijd met rijmspelletjes, luisterspelletjes, verhaaltjes, gedichtjes en het spelen met zinnen en woorden. Voorlees- en leesmomenten moeten gezellig en leuk zijn. Betrek het kind in de keuze van het boek.

Voor kinderen met DMD is lezen een erg belangrijke vaardigheid. Naarmate de spieren verzwakken zal meer en meer met de computer gewerkt moeten worden en dus met geschreven taal. Het is dus van groot belang daar voldoende in te investeren. Leesproblemen moeten dus zo snel mogelijk opgemerkt en aangepakt worden. Verdere info vind je hier:

​

http://www.eurekaonderwijs.be/leerstoornissen/dyscalculie

 

Dyscalculie​

Duchenne en dyscalculie

Bij kinderen met dyscalculie is er wel inzicht en begrip. Het probleem ligt bij het automatiseren van rekenkundige vaardigheden. Ook hier geldt: oefenen helpt! En het helpt vooral als er kort en regelmatig geoefend wordt. Visualiseren en concreet maken van wiskundige begrippen kan ook een grote hulp zijn. Er kan gewerkt worden met stappenplannen. Hulpmiddelen zoals een rekenmachine kunnen in hogere jaren toegelaten worden. Het is best slechts één oplosstrategie aan te leren in plaats van meerdere, om verwarring te voorkomen. Verdere info vind je hier:

​

http://www.eurekaonderwijs.be/leerstoornissen/dyscalculie

​

Dysgrafie

​

Aangezien de meeste jongens met Duchenne omwille van hun motorische problemen snel overgaan op het gebruik van een computer, is er weinig bekend over hun schrijfproblemen.

Deze tekst is nagelezen door Sam Geuens, klinisch psycholoog van het Duchenne team UZLeuven. Zijn tips en opmerkingen werden in de tekst aangepast. Ook is het boekje 'De psychologie van Duchenne Spierdystrofie' van Jos Hendriksen als bron gebruikt. Hier te koop.

bottom of page